Netiketa - ICQ

Častým kanálom pre komunikáciu sa stávajú messengery. Teda programy umožňujúce online písomnú komunikáciu medzi ľuďmi. Na Slovensku a v Česku má asi najvýznamnejšie zastúpenie ICQ.

Nespornou výhodou online komunikácie je jej rýchlosť a priamosť. Správa sa takmer okamžite objaví na počítači prijímateľa a ten môže hneď reagovať. Tento spôsob výmeny informácií má však aj svoje úskalia.

Častým problémom je predstava, že každý, kto je online musí odpovedať okamžite. Preto sa často stáva, že za položenou otázkou nasleduje pár viet typu "nie si tam", "preco nereagujes", a podobne. Skutočnosť je veľakrát taká, že prijímateľ niežeby nechcel reagovať, ale často to okolnosti nedovoľujú, prípadne je práve zaneprázdnený niečim dôležitým, alebo len jednoducho ICQ požiadavky "spracúva" v dávkach.

Aj keď sa možno nezdá, ale ICQ je jedným z najagresívnejších spôsobov výmeny informácií. Pri odoslaní e-mailu sa odpoveď očakáva v rozsahu niekoľkých hodín až dní. No pri ICQ odpoveď očakávame v priebehu pár sekúnd. Vôbec nehľadiac na to, čo osoba na druhej strane práve robí, a či má práve čas na riešenie nášho problému.

Čo sa mňa týka, mám svoje ICQ číslo zverejnené, a som skoro stále online. No neznamená to, že mám vždy chuť písať s každým, kto si práve v tej chvíli na mňa spomenie.

ICQ od dôb svojho vzniku dostalo pár pridaných funkcií. Nie je žiadnym problémom využiť ho na prenos súborov. No aj s touto funkčnosťou treba jednať skôr opatrnejšie. To že sa dá takto poslať súbor neznamená, že všetky súbory budeme odteraz posielať takouto cestou. Pre väčšie celky je znova vhodnejšie použiť e-mail, nakoľko je jednoduší spôsob organizovania prijatej pošty, ako triedenia súborov a správ, ktoré prišli prostredníctvom ICQ.

Na záver snáď len stará známa veta: Umenie komunikovať je aj o vhodnom výbere prostriedkov.